Tien keer genieten

26 september 2016 - Linköping, Zweden

Wat leuk om zoveel reacties te krijgen! Ik ben blij dat jullie met plezier de stukjes lezen. Wist je dat dat ook een beetje ontdekkend leren (experiential learning) is? Dat heb ik de afgelopen week geleerd. Het begint alleen niet met een directe ervaring, maar met een indirecte. Ik ben benieuwd wat jullie op deze manier leren!

Afgelopen donderdag was ik precies een maand in Linköping. Dat is heel snel gegaan, maar ik heb ook veel beleefd. Had ik al gezegd dat Zweden leuk is? Sterker nog, het is heel erg leuk! En ook het weer is prima. Ik heb nog geen handschoenen nodig gehad, mijn regenjas is nog nauwelijks gebruikt en ik heb gewoon in de zon kunnen zitten zonder te smelten. Ik denk dat Zweden beter was dan Nederland, haha. We hebben zelfs zoveel zon en warmte gehad de afgelopen maand dat er heel weinig paddenstoelen zijn om te plukken! Dat is dan wel weer een beetje jammer. In Nederland is de eerste ijsbaan alweer open gegaan, las ik. (Mocht je verlangen naar de winter, Dronten is the place to be.) Maar hier begint de herfst en daar ga ik eerst lekker van genieten!

Hoewel ik de studie geweldig vind, is er daarbuiten ook een heleboel te ontdekken. In mijn vrije tijd ben ik dus ook aan het smullen. Hier zijn tien hoogtepunten uit de afgelopen maand (willekeurige volgorde):

1.       Barbecueën. Dat is echt favoriet bij alle Zweden, geloof ik. Overal zijn barbecueplaatsen (soms zelfs inclusief hout) en als er door een studentenorganisatie iets te eten wordt georganiseerd, is het een barbecue. Dat gaat overigens niet helemaal zoals een Nederlandse barbecue. Hier staat iedereen keurig in een rij en als het even kan, worden er nummertjes of stempels uitgedeeld. Ik heb met verbazing gekeken naar de rij voor een bar. Waar in Nederland ellebogen noodzakelijk zijn om de bar te bereiken, staat er hier één lange rij voor de hele breedte van de bar, vergelijkbaar met een bar op een festival. En niemand probeert voor te kruipen! Als je aan de beurt bent, geef je je nummertje of laat je je stempel zien en dan krijg je een hamburger. Er wordt ook nog wel eens gevarieerd met hotdogs, maar in principe is ‘barbecue’ hier hetzelfde als ‘hamburger’, met sla, dat wel.

2.       Surströmming. Dat is ook eten, vis om precies te zijn. En deze foto geeft wel een goed beeld van de geur…

Surströmming  Surströmming

Je mag een blikje surströmming, gegiste haring, alleen buiten openen, vanwege de ventilatie. Ik heb het alleen van een afstand geroken, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom deze regel bestaat. Het verhaal gaat dat een man ooit per ongeluk een blikje opende in zijn huurwoning en de stank niet weg kon krijgen, wat hij ook probeerde. Hij werd door zijn huisbaas voor de rechter gedaagd, omdat het huis door zijn schuld onbewoonbaar zou zijn geworden. De rechter nam een ‘kijkje’ in het huis en stelde de huisbaas vervolgens in het gelijk!

Gelukkig waren er ook andere, typisch Zweedse gerechten en die smaakten goed!

Surströmming, andere hapjes  Surströmming, andere hapjes

3.       Viking chess. Dit is een spel dat door de Vikingen werd gespeeld. Twee teams staan tegenover elkaar, achter een lijn rechtopstaande houtjes. Met een stok moet je de houtjes van de tegenstander omver werpen. Wie het eerst alle houtjes van de tegenstander en de koning in het midden omver heeft geworpen, wint. Het is heel simpel, maar hartstikke leuk om te doen. En wonderbaarlijk genoeg heb ik een aantal houtjes van de tegenstander omgegooid (en dat waren ook degene waar ik op mikte). Als ik een bal moet gooien gaat hij altijd een andere kant op, maar stokken gooien ligt me wel. Misschien heb ik wel ergens Vikingbloed, haha.

4.       Linköpings kasteel. Samen met Joanne heb ik het kasteel van Linköping bezocht, of een deel ervan. Het is nu een museum over de middeleeuwen en de kathedraal van Linköping en is vooral gericht op kinderen. Maar het was toch leuk om een beetje meer te leren over de geschiedenis van Linköping. En zelfs daar kwamen we outdoor education tegen…

Outdoor education in het kasteel

5.       Klimmen. De studentensporthal van Linköping biedt ook klimlessen aan, dus dat moest ik uitproberen! De klimwand is drie routes breed en er is een lagere wand van ongeveer vier routes breed, waar je zonder klimgordel mag klimmen. Dat is niet voldoende om een heel jaar mee te vullen, maar het was leuk om een keer te doen. En het was nog best moeilijk! Ik denk dat de routes afgestemd zijn op langere mensen, want soms kon ik gewoon niet bij de volgende greep (of ik was nog niet goed genoeg natuurlijk).

6.       Kalas. Dit was een markt en een feest voor studenten ineen. Een heleboel bedrijven presenteerden zich en ik heb lekker veel materiaal verzameld over wat er te doen is in en rond Linköping. En ook alle studentenverenigingen hadden een kraam. Er is heel veel waar ik me wel bij wil aansluiten. Ineens lijkt het aantal uren in een week véél te weinig! Kiezen dus. De vereniging Vild! is een studentenvereniging die outdoor activiteiten organiseert en dat is natuurlijk echt iets voor mij. Tot ik de omschrijving van hun eerste activiteit (een overlevingsweekend) las… Ik citeer: “Tijdens de cursus zullen wij, theoretisch en praktisch, de basis behandelen van de reactie van het lichaam op voeding en uitdroging. (…) middels het praktisch ervaren van het tekort.” Dat gaat me toch een beetje te ver. Het moet wel leuk blijven, natuurlijk. Hopelijk zijn de andere activiteiten wat minder extreem!

7.       Svenska. Twee weken geleden ben ik begonnen met een cursus Zweeds voor beginners. Ik wil namelijk aan het eind van het jaar wel een gesprekje kunnen voeren in het Zweeds. En als Nederlander heb ik echt een voordeel. Zoveel woorden zijn te herleiden naar Engels, Duits of Nederlands! Die arme Chinezen…

8.       Buiten studeren. Vóór 1 november moet ik 11 opdrachten inleveren. Dat zijn allemaal stukjes tekst over verschillende aspecten van outdoor education. En natuurlijk moet alles onderbouwd worden met theorie. Dus ik lees heel veel. En waar kun je dat beter doen dan outdoors? Dit is tien minuutjes lopen van mijn kamer.

Buiten studeren

9.       Hiken. Omdat de studie nog niet outdoor genoeg is, voeg ik er graag nog wat directe ervaringen aan toe. Samen met Nina heb ik een hele mooie hike gemaakt rondom het meer Nedre Glotten. Voor de KPZ’ers onder jullie: we kwamen op een gegeven moment door Mela. Herinner je je dat meer, waarop we gekanood hebben? Dat is nog zoveel groter dan je denkt! Onze tocht was ongeveer 15 km lang en we hebben constant vlakbij het water gelopen. Onderweg kwamen we ook deze hazelworm tegen (dat is dus geen slang) en we vonden een ‘golden spot’ voor bosbessen. Als je een nog betere indruk wilt krijgen: er staat een filmpje bij 'video's' (maar ik moet nog even oefenen met filmen geloof ik, haha).

Hike Nedre Glotten  Hike Nedre Glotten met Nina  Hike Nedre Glotten    Hike Nedre Glotten  Hazelworm Hike Nedre Glotten Bosbessen!  Bosbessen!  Bosbessen!

10.   De zondag-lunch. Dit speelt zich af in het huis, of preciezer de keuken van het huis van Ana. Joanne en de andere huisgenoten buurten gezellig mee en gisteren kwam ook Aka lunchen. De lunch is trouwens iets tussen lunch en diner in, want het duurt vaak een poosje voor we aan tafel zitten. Om de beurt koken we en het is heel gezellig om samen te eten, te kletsen en wereldproblemen op te lossen. Misschien wordt hier een traditie geboren?

Het elfde hoogtepunt is aangekondigd door de Zweedse televisie. Woensdag start namelijk de uitzending van ‘Bonde söker fru’ en dat lijkt hier net zo populair te zijn als in Nederland. Ik ga ervan uit dat voor jullie Nederlanders een vertaling niet nodig is. Mocht dat wel zo zijn, dan is Google Translate altijd behulpzaam!