Outdooravonturen

11 september 2016 - Linköping, Zweden

Door omstandigheden is het niet gelukt om eerder te schrijven, maar dat maakt dit stukje over mijn studie hopelijk helemaal goed. Eerst zal ik echter even een update geven over het leven in Zweden.

Zoals ik al had verwacht, leren Kent, Jane en ik elkaar steeds beter kennen en hebben we meer contact. Ik voel me steeds minder gast en steeds meer thuis. Wat ik wel vervelend vond, is dat twee weken geleden de fiets die ik bij mijn kamer had gekregen, gestolen werd. Ik had hem aan het rek voor het huis vastgezet, maar het slot was doorgeknipt en de fiets was weg. Ook al kon ik er niets aan doen, toch voelde ik me schuldig. Gelukkig had Kent nog vijf fietsen (ik dacht dat ik er veel had, haha), dus dezelfde dag had ik alweer een nieuwe. Ik mag natuurlijk niet klagen, maar dit was wel een bijzonder exemplaar. De ketting hing zo los dat hij tijdens het fietsen heen en weer zwaaide en ik er zelfs met mijn trapper in kon blijven haken. En als ik trapte, sloeg hij voortdurend slagen over. Bovendien accepteerde mister mountainbike geen kracht. Trapte ik te hard, dan vloog de ketting eraf. Heuvelop ging dus niet, net als tegen de wind in fietsen. Dan moest ik afstappen en lopen. Het voelde wel Zweeds kalm als ik met een slakkengangetje over de campus fietste. En ik kan inmiddels zelfs in het donker een ketting er weer opleggen. Gisteren brak de ketting echter, dus nu moet alles met de benenwagen. Mijn Nederlandse ongeduld hoopt dus dat de beloofde vervanging snel berijdbaar is!

Als ik eenmaal op de campus ben, is de studie zelf de beste beloning. Ik ben (nu al) een echte outdoorfan. Outdoor education is iets anders dan outdoor life, hebben we in de eerste les geleerd. Outdoor life omvat de activiteiten die horen bij het buitenleven, zoals hiken, kanoën, klimmen, vuur maken, overnachten in de wildernis; je zult er wel een beeld bij hebben. Bij outdoor education staat het educatieve aspect voorop. Kort gezegd is outdoor education lesgeven buiten het klaslokaal, bijvoorbeeld in de natuur, op straat of in een museum. De omgeving wordt gebruikt voor het onderwijs en dat vraagt om een aanpak zonder boeken, pennen en papier. Outdoor education biedt heel veel voordelen, onder andere:

• het is goed voor de gezondheid van kinderen, zowel de fysieke als de mentale,
  • biedt de mogelijkheid om meer verschillende zintuigen te gebruiken,
  • er is meer ruimte voor beweging,
  • het stimuleert de leerlingen om samen te werken,
  • het bevordert de concentratie,
  • het bevordert de resultaten van de leerlingen,
  • leerlingen ontwikkelen een beter begrip van het onderwerp,
  • het geleerde wordt beter/langer onthouden,
  • het onderwijs is betekenisvol,
  • het stimuleert de creativiteit,
  • het ontwikkelt de attitude (naast kennis en vaardigheden) van leerlingen sterker en
  • het geeft de leerlingen meer autonomie.

Outdoor education Outdoor education

Als je dit zo leest, snap je toch niet dat outdoor education niet allang bestaat in Nederland! Het is echter niet de bedoeling om al het onderwijs buiten te doen. Sommige doelen kun je namelijk beter in een klaslokaal behalen. Hetzelfde geldt voor de master: we hebben zowel buiten- als binnenlessen. De visie hier is namelijk dat theorie en praktijk elkaar versterken en beide noodzakelijk zijn om te leren.

Op dit moment hebben we wekelijks één outdoordag en daarnaast theorielessen. De theorielessen gaan over allerlei aspecten van outdoor education, zoals de geschiedenis, de voordelen en de omgeving zelf, en over onderwijsconcepten die overeenkomsten vertonen met outdoor education. Echt een feestje zijn de buitenlessen. We doen allerlei activiteiten die je ook met kinderen zou kunnen doen. Dat geeft ons heel veel ideeën, inspireert enorm en laat zien hoe eenvoudig het is om kinderen buiten iets te leren. We hebben al buiten gerekend, getekend, toneel gespeeld, gegymd, taal, biologie en aardrijkskunde gedaan.

Outdooractiviteiten  Schilderijtje maken  Bomen observeren  Eetbare planten  Paddenstoelen zoeken

Afgelopen maandag hadden we een topexcursie. De locatie lag 40 km verderop, dus we gingen met een busje en twee auto’s. De universiteit heeft eigen auto's, met bijbehorende nummerplaat! En raad eens wie het busje mocht besturen…

De enige echte universiteitsauto's, zie de nummerplaat!  Het busje

Het was even lastig om hem aan de praat te krijgen (het was een automaat), maar toen ik wist hoe ik moest starten, ging het als een trein, zelfs de haarspeldbochten! Stoer hè!

Avontuur twee was het bekijken van granietgrotten. Gewapend met helm, hoofdlamp en regenkleding wurmden we ons door een nauwe spleet naar beneden.

Trollegater  Trollegater  Trollegater  Trollegater

We ‘liepen’ een rondje en op een gegeven moment werd de doorgang zo nauw, dat dit de enige manier was om verder te komen:

Trollegater  Trollegater

Wat was ik blij dat ik klein en soepel ben, haha!

In Zweden zijn overal barbecueplaatsen. De docent zorgt voor hout en wij voor de worstjes en marshmallows bij de lunch. Ik weet nu hoe ik vuur moet maken. Niet dat het meteen lukt, maar ik weet hoe het moet!

Vuur maken  Vuur maken  Vuur maken  Vuur maken

Vervolgens gingen we op zoek naar goud. Ik kan me voorstellen dat het een beetje ongeloofwaardig klinkt, maar dat is hier dus echt mogelijk. Met onze pannen zeefden we zand en keken naar alle verschillende mineralen. En er werd goud gevonden! Helaas had ik niet dat geluk, maar het was nog steeds erg leuk om te doen.

Goud!  Goud!

De docent is trouwens een prachtig figuur. Hij weet heel veel van de natuur en is een onuitputtelijke bron van outdooractiviteiten. En zijn uiterlijk maakt het plaatje helemaal compleet. Even een testje: maak in gedachten een voorstelling bij deze beschrijving. Hij draagt sandalen met wollen sokken, een beige outdoorbroek met stevige stukken op de knieën en altijd een camouflagekleurige blouse met gilet. Het mooiste is echter de bril. Hij draagt er zonneglazen over, die meestal omhoog geklapt zijn. Heb je nu een glimlacht op je gezicht? Ja: zo gaat het bij mij ook elke les. Hij is echt de ultieme outdoordocent! Nee: jammer, probeer het nog een keer.

De andere docenten geven de theorielessen en zijn ook bijpassend gekleed, vergelijkbaar met de Nederlandse leerkracht. Wist je trouwens dat Zweedse leerkrachten zo min mogelijk hun best doen om hun kleding. Ze zien er soms uit alsof ze hun zaterdagse kloffie aanhebben. Daarmee willen ze de afstand tot hun leerlingen verkleinen en zich benaderbaar maken. Ik vind die reden wel interessant, maar het gaat in tegen mijn gewoonte om het voorbeeld te geven je best te doen voor elkaar. Ik ben benieuwd hoe leerlingen dat ervaren!

Mijn klasgenoten zijn allemaal erg aardig. We leren elkaar snel beter kennen met alle outdooractiviteiten. Ze komen uit heel verschillende landen: Zweden, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Schotland, Ierland, Spanje, Griekenland, China en Zambia. Het is boeiend om met hen de verschillende onderwijssystemen te vergelijken en ervaringen uit te wisselen. En het is natuurlijk altijd fijn om nieuwe vrienden te maken!

Groepsfoto

Mocht het me niet gelukt zijn om je een beetje jaloers te maken, stuur dan een mailtje, kaartje of bel! Ik heb nog veel meer mooie anekdotes…

In een eerder bericht heb ik mijn adres gegeven, maar er moet een toevoeging bij. Er zijn namelijk zeven appartementen met hetzelfde adres (niet echt handig) en mijn naam staat niet op de deur…

Daarom:              Merlijn Scheperboer

c/o Kent Erhagen

Drabantgatan 18

58214 Linköping

Zweden

En ik heb inmiddels een Zweeds telefoonnummer: +46 7 62848795

1. Mama:
    11 september 2016
    Oh Merlijn , wat een schitterend relaas! Het maakt mij wel een klein beetje jaloers, maar wellicht ben ik toch wat te oud voor deze kunsten!
  2. Buuurvrouw Ada:
    14 september 2016
    Wat een leuke verhalen!
  3. Heleen:
    22 september 2016
    Ha Merlijn, wat ziet dat er allemaal prachtig uit ! En ik kan me helemaal voorstellen dat outdoor education heel goed werkt. Het zal vast zo zijn dat de kinderen zich deze lessen later beter kunnen herinneren dan "iedere dag" achter een schrift of computer. Heel veel succes !!
  4. Agnes:
    7 oktober 2016
    Prachtige verhalen over mooie ervaringen! Lijkt wel één grote vakantie!
    Ja je maakt me wel een beetje jaloers...
    Ben benieuwd naar je verdere outdooravonturen....