Zomer in een hutje

23 oktober 2016 - Linköping, Zweden

Het is herfst hier, echte herfst met regen, wind en kou. Mijn overbuurman harkt op dit moment zijn prachtig rode klimop van de muur. Ja, je leest het goed, hij staat echt met een hark de bladeren van de muur te vegen. Rare Zweden, haha. Maar bij herfst hoort ook de herfstvakantie. Die van jullie is alweer bijna afgelopen en de mijne begint over een week. Afgelopen week kwam Esther op bezoek, want die had nu natuurlijk vakantie. Ik had de weken daarvoor vooruit gewerkt, dus ik kon ook behoorlijk vakantie vieren. Komende week moet ik nog even aan de bak, maar daarna is deze periode alweer afgelopen en dan begint vakantie nummer twee! Om de mogelijk snel rijzende jaloezie weer iets te verlagen: ik heb maandag ook nog een toets moeten maken en dinsdag gewoon college gehad, hoor. Maar ik geef het toe: het begint aardig op een luizenleventje te lijken!

De afgelopen week was echt een feestje. Ik kon weer volop Nederlands praten, hoewel ik mezelf erop betrapte dat ik soms (bijna) in het Engels begon. Twee maanden in Zweden hebben dat effect wel, haha. Samen met Esther heb ik volop genoten van de herfstkleuren in en rond Linköping. Het is hier nu ontzettend mooi!

Gamla Linköping  Gamla Linköping  Gamla Linköping

Gamla Linköping

Trädgårdsföreningen  Trädgårdsföreningen

Trädgårdsföreningen (het park met het natuurcentrum)

Tinnerö  Tinnerö  Tinnerö  Tinnerö

Tinnerö (het natuurgebied met de eiken)

Tussendoor moesten we natuurlijk opwarmen en daar zijn fika’s uitermate geschikt voor, hebben we ontdekt. We hebben een aantal keren gewoon thuis thee met een muffin gedaan, maar vooral ook veel verschillende cafeetjes geprobeerd. Café Chokladkoppen was veruit onze favoriet. Als je een keer in Stockholm bent, moet je hier echt chocolademelk en kladdkaka (wordt vertaald als moddertaart, maar smaakt naar chocolade) proberen!

Fika!

Je las het goed: Stockholm! Linköping is hartstikke mooi en er is best veel te zien en te doen, maar we wilden graag op een echte stedentrip. Ik was al een keer eerder in Stockholm geweest, maar nu was het droog en dat was een enorme vooruitgang! Wat een mooie stad was het zo! Ik zweefde twee dagen op een roze wolk.

We hebben de wisseling van de wacht gezien. De bereden fanfare kwam deze keer helaas zonder paard, dus het was niet zo’n spektakel als in de zomer, maar het was nog steeds een mooi gezicht. Tijd voor een spelletje ‘zoek de verschillen’. Kun je raden welke foto’s van de afgelopen week zijn en welke van twee maanden geleden?

Wisseling van de wacht  Wisseling van de wacht  Wisseling van de wacht

Wisseling van de wacht  Wisseling van de wacht  Wisseling van de wacht  Wisseling van de wacht

We hebben natuurlijk ook het oude centrum bekeken. Dat ziet er heel mooi uit, met kronkelende straatjes, hele smalle steegjes en heel veel leuke winkeltjes. Ook hebben we musea bezocht. In Fotografiska, het fotografiemuseum, hebben we hele mooie tentoonstellingen gezien van Anton Corbijn (ja, die Nederlander), het project Spirit for Change (ook al van een Nederlander) en gelukkig ook van een heleboel Zweedse fotografen. Het Vasamuseum stond al een poosje op mijn verlanglijstje. Het hele museum is rond de Vasa gebouwd, een schip dat in 1628 zonk nadat het slechts 100 meter had gevaren. Ik zal het verhaal niet verder verklappen, voor het geval je nog naar Stockholm gaat. Dit was in ieder geval mijn favoriet! We kwamen ook langs Junibacken, een museum over de verhalen van Astrid Lindgren. De verhalentrein, dat klinkt een beetje kinderachtig, was geweldig. Het was net een attractie uit de Efteling, waarbij je door verschillende sprookjes reed. De aankleding was echt prachtig! En natuurlijk mocht Villa Kakelbont niet ontbreken…

Stockholm  Stockholm

Stockholm Gamla stan

Vasamuseum  Vasamuseum  Vasamuseum

Het Vasamuseum

Junibacken  ​Junibacken

In Stockholm hebben we de tweede dag fietsen gehuurd en een mooi tochtje gemaakt over Djurgården. Dat eiland was ooit een koninklijk jachtterrein en is nu heel geschikt om te wandelen of te fietsen. Kijk maar!

Djurgården  Djurgården  Djurgården  Djurgården

Djurgården  Djurgården

Esther en ik zijn lekker veel buiten geweest. Het was gelukkig het grootste deel van de tijd ook droog, hoewel ik de zon al twee weken moet missen. De dagen zijn echter best fris. Vandaag was het bijvoorbeeld maar vier graden. Het gekke is dat we nog geen nachtvorst hebben gehad. De temperatuurverschillen tussen dag en nacht zijn gewoon niet zo groot: zo’n twee of drie graden. Toch komen we langzaam steeds dichter bij de nul. Na zo’n dag in de frisse lucht, is de sauna een fantastische uitvinding. Ik moet bekennen dat ik nog nooit in een sauna was geweest, maar ik vind het heerlijk! Het is net alsof je ineens de zomer binnenstapt. Mocht ik de herfst zat worden, dan heb ik altijd mijn eigen kleine Gran Canaria naast de deur!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oom Leen:
    23 oktober 2016
    Leuk om te horen dat je je zo goed vermaakt in het Zweedse land.
    Wat betreft de sauna, daar ben ik ook nog nooit geweest.
    Ik houd het voorlopig toch maar bij Turkije, waar we nog tot dinsdag zijn.
    Het is er heerlijk warm en droog.
    Groeten van tante Marian, Marleen en de kinderen en natuurlijk ook van mij.
  2. Anton Bakker:
    25 oktober 2016
    Van groen naar geel en straks naar wit! Het kleurenpalet van Zweden...Ik volg je (beeld-)verhaal Merlijn! Geniet van wereld en we spreken elkaar weer!
  3. Buuurvrouw Ada:
    25 oktober 2016
    Tijdens het koffiedrinken weer genoten van je verhalen