Winter!

26 november 2017 - Mora, Zweden

Het mag dan een beetje vroeg lijken als je in Nederland zit, maar hier in Mora is de winter twee weken geleden begonnen. Op zaterdagochtend werden Eva en ik wakker en was heel Mora bedekt met een dekentje sneeuw!

Sneeuw  Sneeuw

Sneeuw  Sneeuw

Het hele weekend liepen we met ons hoofd in de wolken (en onze schoenen in de sneeuw natuurlijk). Het bleef de hele week vriezen, dus de sneeuw bleef liggen. Dat betekende ook dat het nu tijd was voor wintermaatregelen. Ik ga nu naar school in mijn skipak. Het is namelijk veel te koud en te nat om zonder skibroek te gaan schommelen of in de sneeuw te spelen en als leerkracht van Sven ontkom je daar niet aan, haha.

Ook mijn fiets moest een kleine metamorfose ondergaan. Hij heeft winterbanden gekregen. Dat bestaat dus ook voor fietsen… Ik ben er heel blij mee, want zelfs met de sneeuw en het ijs kan ik nu gewoon op de fiets naar school. Het fietst trouwens een stukje zwaarder, wat best logisch is, maar waar ik even niet bij had stilgestaan. Mijn banden zijn breder nu en hebben een dik profiel met kleine metalen knopjes. Dat helpt fantastisch om niet uit te glijden, maar verhoogt natuurlijk ook de weerstand. Vooral als je door verse sneeuw fietst is het behoorlijk trappen. Bovendien is verse sneeuw net als mul zand en kun je nog steeds een beetje wegglijden. Ik fiets dus liever over ijs, haha.

Winterbanden  Winterbanden

Vorig weekend begon het overdag te dooien, zodat de sneeuw smolt. Dat duurde echter maar even en daarna vroor het de rest van de week weer gewoon. Mora veranderde hierdoor in een grote ijsbaan. Er werd wel met grind gestrooid op de meeste fiets- en wandelpaden, maar er bleef nog zoveel ijs over. De kinderen op school hadden er geen probleem mee, want hun hockeyveldje was nu een ijshockeyveld. Ze konden serieus schaatsen en hebben dat dus ook gedaan! Met mijn winterbanden kon ik overal komen, maar te voet was het glibberen. De enige plek waar onvoldoende ijs lag, waren de meren. Ongelooflijk dat zelfs met temperaturen van -10 (’s nachts) het meer dan twee weken duurt voor het ijs dik genoeg is. Ik zou graag mijn schaatsen tevoorschijn halen, maar ik moet er nog even mee wachten. Hoewel, op het meer ten noorden van Mora is al wel even geschaatst, maar dat was de afgelopen week, toen ik op school zat. Daar kon ik dus niet aan meedoen, helaas.

Ik hoef echter niet teleurgesteld te zijn, want mijn collega’s lieten me een klein paradijsje zien op school. Achter een deur die ik nog nooit had geopend, bleek een voorraadkamer verstopt te zitten. Deze ruimte ligt vol met schaatsen, langlaufski’s, skischoenen, stokken, helmen en allerlei ander winterspeelgoed voor kinderen en volwassenen. Alle leerlingen en leerkrachten mogen hier gratis materiaal lenen! Op zijn Zweeds gezegd: een Walhalla! Bovendien geeft de gemeente Mora leerkrachten korting op de seizoenskaart voor het skigebied van Mora. Daardoor kan ik zes maanden lang langlaufen voor maar 40 euro. Iemand jaloers?

Langlaufski's  Natuur  Natuur

Het skigebied is voorzien van reservesneeuw of kunstsneeuw en is daardoor gegarandeerd open van 1 november tot 30 april! De winter duurt hier dus maar liefst zes maanden. En dan zijn er nog zes maanden over voor de andere drie seizoenen, haha. Het is maar goed dat er reserve- of kunstsneeuw is, want afgelopen donderdag begon het flink te dooien. Mora de ijsbaan veranderde daardoor in Mora het zwembad en inmiddels liggen er alleen nog hopen sneeuw aan de kant van de weg. Maar het skigebied kan gewoon open blijven, dus zelfs nu zijn er voldoende langlaufmogelijkheden.

Langlaufen  Langlaufen  Langlaufen

Dat karretje dat je hierboven ziet, daar zitten kinderen in. Of honden, dat kan ook. Hier in Mora is het langlaufen duidelijk een aangelegenheid voor de hele familie.

Ook bij ons binnen is de winter echt begonnen. Eva en ik hebben namelijk de kerstboom opgezet. We hoeven hier niet te wachten tot na Sinterklaas, want die komt niet zo noordelijk, dus zagen wij geen enkele belemmering. We hebben ook de glögg (glühwein) en pepparkakor (hartvormige koekjes) herontdekt en genieten van heerlijke kerstsferen. Alle lichtjes kunnen bovendien al vroeg aan, want de zon komt nu om half negen op en gaat om drie uur onder. Dat is wel schokkend en er gaat zelfs nog een uur vanaf! Gelukkig merk ik daar doordeweeks eigenlijk niet veel van, maar nu in het weekend moet je je uitstapjes wel op tijd plannen, wil je er daglicht bij hebben. Het skigebied is belicht tot tien uur ’s avonds, dus daar kan ik zelfs na schooltijd nog gebruik van maken.

Kerstboom  Glögg en pepparkakor

Hier in Mora kan ik nog vier weken genieten van Santa Lucia, kerstmarkten, sfeerverlichting, sneeuw en ijs. Daarna reis ik naar Nederland om twee weken vakantie te vieren. Ik kijk ernaar uit!

1. Agnes:
    3 december 2017
    Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Grappig die winterbanden...Zo te horen heb je het erg naar je zin. Skiën zou je ook moeten proberen. Heb je nu volop de kans voor.. groetjes tante Agnes
  2. Merlijn:
    6 december 2017
    Ha tante Agnes,
    Skiën kan hier inderdaad ook in de omgeving en wil ik zeker proberen!